Jak zdrowo spać?

Nawet 50% polskiego społeczeństwa ma problemy z bezsennością. Z kolei nawet ¼ Polaków doskwiera nadmierna senność. Co zrobić, aby nasz sen był dostatecznie długi i regenerujący? Jak wyeliminować problemy z zasypianiem i sennością w czasie dnia?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – wystarczy zdrowo spać. Poznaj dziesięć wskazówek, które sprawią, że Twój sen – mówiąc kolokwialnie – wskoczy na wyższy poziom.

Po pierwsze: ZREZYGNUJ Z KAWY, HERBATY i ENERGY-DRINKÓW W GODZINACH WIECZORNYCH
Czy wiesz, że kofeina znajdująca się w kawie, herbacie i energy-drinkach może działać nawet do 12 godzin. Z tego też względu, należy bezwzględnie wyeliminować powyższe produkty z własnej diety. Ich spożywanie możliwe jest tylko w godzinach porannych. Jednakże, dbając o zdrowy sen – nie będziesz musiał dodatkowo pobudzać swojego organizmu.

Po drugie: ŚPIJ 7-8 GODZIN DZIENNIE
Istnieje wiele różnych poradników mówiących o tym ile powinien spać człowiek. Jedyne właściwe wartości dla osób w wieku od 25 do 60 lat to od 7 do 8 godzin. Osoby młodsze mogą spać 8-9 godzin, a starsze 6-7.

Po trzecie: ZASYPIAJ ZAWSZE O TYCH SAMYCH PORACH
Regularność to słowo klucz. Jeśli zadbasz o to, by zasypiać zawsze o stałych porach – po pewnym czasie Twój organizm wpadnie w odpowiedni rytm. Zwykle trwa to do 3-4 tygodni. Dzięki temu, proces zasypiania znacznie się skróci, a wstawanie będzie przychodziło naturalnie.

Po czwarte: NIE LEŻ W ŁÓŻKU WIĘCEJ NIŻ 30 MINUT
Proces zasypiania nie powinien trwać więcej niż 30 minut. Jeśli nie możesz zasnąć – wstań i zrelaksuj się w taki sposób, aby nie pobudzać dodatkowo organizmu. Najlepszym sposobem jest czytanie książki, przeglądanie prasy. Nie korzystaj z telewizora.

Po piąte: NIE OGLĄDAJ TELEWIZJI I NIE KORZYSTAJ Z INTERNETU NA 2 GODZINY PRZED SNEM
Niebieskie światło emitowane przez ekrany telewizora i komputera mogą przyczyniać się do problemów z zasypianiem. Dlatego też, należy zaprzestać oglądania telewizji i korzystania z PC na 2 godziny przed snem.

Po szóste: ZADBAJ O KOMFORT
Wygodny materac i poduszka potrafią zdziałać prawdziwe cuda. Nie powinniśmy na tym oszczędzać, gdyż jakość snu podnosi natychmiastowo. Najlepsze materace dla osób z problemami są twarde lub średnio-twarde.

Po siódme: WYWIETRZ SYPIALNIĘ
Miejsce w którym śpimy powinno być dotlenione. Dzięki temu, łatwiej będziemy oddychać, wyeliminujemy wszelkie problemy przyczyniające się do chrapania i/lub bezdechu sennego. Co więcej, jakość naszego snu będzie lepsza. Poprawi się również samopoczucie po przebudzeniu.

Po ósme: ZADBAJ O ODPOWIEDNIĄ TEMPERATURĘ W SYPIALNI
Temperatura w sypialni nie powinna przekraczać 21 stopni Celsjusza. Gdyby jednak okazało się, że jest zbyt zimno – należy zakładać do snu cienkie, nie uciskające skarpetki. W przypadku upalnych dni – należy zaciemnić sypialnię i włączyć cichy wentylator. Należy mieć jednak na uwadze, by powietrze było wentylowane z dala od naszego ciała, gdyż w przeciwnym wypadku mogłoby to skutkować przeziębieniem.

Po dziewiąte: NIE PRZESADZAJ Z AKTYWNOŚCIĄ PRZED SNEM
Wiele osób, aby lepiej spać – postanawia porządnie zmęczyć swój organizm. Z zasady nie jest to błędem, ale nadmierna aktywność przed snem może zbyt mocno pobudzić ciało. Dlatego też, wszelkiego rodzaju intensywne treningi należy przeprowadzać najpóźniej na 2-3 godziny przed snem.

Po dziesiąte: NIE JEDZ PRZED SNEM
Niezwykle często problemy ze snem pojawiają się na skutek nadmiernej konsumpcji przed snem. Jeśli już musimy coś zjeść – powinno to być danie lekkostrawne, niezbyt kaloryczne. Ograniczyć należy również spożycie napojów gazowanych.

Mamy nadzieję, że powyższe porady okażą się skuteczne. Gdyby jednak okazały się mało-efektywne, koniecznie skontaktuj się z lekarzem pierwszego kontaktu. Skierowanie do specjalisty (endokrynologa lub psychiatry) może być jedynym rozwiązaniem. Wszak, źródła problemu mogą być zdecydowanie poważniejsze, aniżeli niezdrowy sen.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *